Beginnen met hardlopen

Wil je (weer) beginnen met hardlopen en weet je niet zo goed hoe je moet starten? Frankie geeft je alvast de eerste tips in deze video.

 

Tip 1 Bestel de juiste maat hardloopschoenen

Dit doe je maar op één manier en dat is met behulp van ons maatadvies.

 

Tip 2 Bouw het hardlopen op

Dit doe je met een opbouw hardloopschema, en die vind je natuurlijk hier.

 

Tip 3 Neutrale of antipronatie hardloopschoenen welke schoenen moet ik hebben?

Goede vraag! Bekijk het filmpje en lees hieronder hoe je moet gaan starten.

 


 

In 6 stappen verantwoord beginnen met hardlopen, dat kan, lees ze hieronder, heb je vragen? stel ze gerust!

 

Stap 1: Het basismateriaal

HARDLOOPSCHOENEN:

Begin met het aanschaffen van de juiste hardloopschoenen als je begint met hardlopen. Veel mensen hebben al sneakers in huis en beschouwen dit als sportschoenen, maar dit zijn echter zeker geen goede hardloopschoenen. Het verschil tussen sportschoenen en hardloopschoenen zit hem in de schokabsorptie, ook wel demping genoemd. Goede hardloopschoenen zijn niet goedkoop maar de investering zeker waard. De betere hardloopschoenen (van boven de 100 euro) voorkomen blessures en zitten gewoon veel lekkerder. Hardloopschoenen van gespecialiseerde hardloopmerken hebben een dikke zool en voetboogondersteuning. Iets waar je knieën en gewrichten je uitermate dankbaar voor zullen zijn als je start met hardlopen.

 

Nu starten met goede hardloopschoenen?

Zoek je nu een paar neutrale hardloopschoenen om direct mee te starten? dan adviseren wij je om onderstaand comfortabele Brooksschoenen te bestellen. let op! bestel altijd 1 maat groter dan je eigen schoenmaat...

Brooks Ghost dames

Brooks Ghost heren

 

Goedkope hardloopschoenen om mee te beginnen...

Opzoek naar goedkopere hardloopschoenen om mee te beginnen? Voor 69,95 heb je al een prima starters hardloopschoen van Asics voor dames en heren. De Asics Gel Excite is nu online beschikbaar, direct leverbaar en je hebt keuze uit diverse frisse kleuren. Bestel wel minimaal 1 maat groter dan je eigen schoenmaat!

Asics Gel Excite

 

Als je twijfelt of al klachten hebt kun je het beste een loopanalyse laten doen bij een hardloopwinkel. Of doe nu deze online loopanalyse door middel van de schoenadvies test.

 

 

Heb je persoonlijk advies nodig en vraag je je af hoe hardloopaanbiedingen hierin advies kan geven? Bel dan met de klantenservice: 0182-614600 of  06-25269966 of mail naar: klantenservice@hardloopaanbiedingen.nl

 

HARDLOOPKLEDING:

Hardloopkleding nodig als je begint met een opbouwschema? Het is verleidelijk om te denken dat je automatisch hard gaat lopen als je maar de juiste spullen hebt. Natuurlijk kun je honderden euro’s investeren in een leuke outfit, hartslagmeters en andere hardloopgadgets. Maar je doet er beter aan om het voor nu even te doen met de sportkleding die je in de kast hebt liggen. Na een aantal weken hardlopen kun je gaan overwegen om bijvoorbeeld een hardloopbroek en ademende bovenkleding aan te schaffen. Voor de dames adviseren wij om een goede sportbeha te dragen, hardlopen is een high impact sport.

 

Stap 2: Maak een plan

Bedenk wanneer je wil gaan hardlopen en waar. Leg voor jezelf vast op welke dagen in de week je wil gaan trainen, noteer dit in je agenda.

 

Lopers die s’morgens gaan trainen blijken het meest trouw aan hun voornemens en hebben uiteindelijk dus meer succes.

 

Bekijk ook even goed waar je wil gaan lopen. Het makkelijkste is natuurlijk zo de deur uit te gaan maar daar moet je omgeving wel geschikt voor zijn. Zoek vlakke wegen en fietspaden om op te lopen, rechte stukken en een rustige natuurlijke omgeving. Als je s'avonds wil gaan lopen zorg dan dat je goed verlicht bent en loop zoveel mogelijk op verlichte fietspaden, wandelpaden en wegen. Bekijk het assortiment verlichting voor hardlopers en kies wat het beste bij jou past.

 

Stap 3: Beginnersschema

Een beginnersschema op papier of via een app ( hardlopen met Evy) is handig om mee te starten. Hiermee bouw je de belasting op de spieren langzaam op en krijg je plezier in het lopen. De meeste beginnersschema’s zijn zo opgebouwd dat je maximaal 3 keer per week mag gaan hardlopen. De tussenliggende rustdagen zijn noodzakelijk om te herstellen.

Download hier het beginnersschema om de belasting rustig op te bouwen en een mooie hardloopcarierre te starten!

 

Onze tip: schrijf op je hand of een klein briefje de wandel- en looptijden van dit schema. Neem dit mee tijdens het rennen naast een sporthorloge/stopwatch of je telefoon. Voor telefoons zijn er speciale telefoonhouders en flipbelts om ze veilig en gemakkelijk mee te nemen.

  

Stap 4: Beginnen met rennen

Als je begint met hardlopen buiten op de straat vraag je veel van je lichaam. Hardlopen op een harde ondergrond is 1 van de meest belastende sporten voor je spieren en gewrichten. Zelfs als je al jaren op de loopband hebt gelopen zul je merken dat de ervaring heel anders is. Neem daarom rustig de tijd om je lichaam te laten wennen. Start met een korte route en maak die iedere keer ietsje langer. Of gebruik en volg dit duidelijke beginnersschema.

 

Er zijn een aantal regels die je in acht moet nemen als je begint met hardlopen:

 

  • Praattempo is het beste tempo om duurvermogen op te bouwen.
  • Maximaal 10% extra in kilometers per week plussen om de belasting te beperken.
  • Neem altijd minimaal  48 uur rust na een training, zo herstel je beter voor de volgende training.
  • Ga wandelen als je last krijgt van je knieen of gewrichten en bouw het daarna weer rustig. op. Ook mensen met overgewicht wordt geadviseerd om eerst het schema wandelend te gaan doen.

 

Wandelen is een goede aanvulling op stukjes hardlopen. Het stimuleert je hart en longen, versterkt je spieren, botten en pezen. Wandel wel met een stevige tred zodat je de inspanning blijft voelen zonder oververhit te raken.

 

Stap 5: Volhouden

Je bent al heel goed bezig maar hoe hou je het vol? Dat is per persoon verschillend. Een stok achter de deur door je bij een loopgroep aan te sluiten kan zeker helpen. Als je met anderen afspreekt om te gaan hardlopen is het veel waarschijnlijker dat je het vol houdt. Hardlopen en praten tegelijk is een duidelijke indicatie dat je conditie op een goed niveau zit. Dus bel die ene vriend of vriendin om met je mee te doen en ga lekker samen lopen! (note: niet tijdens de uitbraak van een wereldwijde virusinfectie, ga dan alleen lopen...)

 

 

Zijn jullie inmiddels goed bezig en zie je ook resultaat? Dan kun je jezelf gaan belonen met mooie hardloopspullen. Denk hierbij aan een sporthorloge, speciale hardloopsokken of een complete hippe hardloopoutfit.

 

Stap 6: Luister naar de signalen van je lichaam

Je voelt van alles maar weet niet of het kwaad kan? Blijf niet door rennen als je lichaam tegenwerkt. Ren niet even 'door de pijn heen' maar breek de training af als je echt ergens last van krijgt. Als je steken in je zij aan voelt komen kun je een paar minuten rustig gaan lopen en het vervolgens weer rustig opbouwen. Als je merkt dat je voeten of knieen overbelast zijn kun je beter stoppen, door verder te gaan maak je het alleen maar erger.

Denk eraan dat je met een blessure vaak meteen een week rust nodig hebt. Je kunt dan een hele week niet hardlopen terwijl je misschien nét lekker de smaak te pakken krijgt!

 

Tot slot: wij wensen je veel plezier met de opstart van deze geweldige sport! Zelf zijn we al jaren fan en lopen met veel plezier door het mooie Nederland. Heb je nog wat motivatie nodig om écht te gaan beginnen met hardlopen? lees dan ook eens het leuke blog van Eva van de klantenservice.

 

Sportieve groet team hardloopaanbiedingen

 
Sportieve cookies, Hardloopaanbiedingen.nl gebruikt ze om je nog beter van dienst te kunnen zijn. Klik hier om jouw instellingen te wijzigen en op te slaan.