Weer starten met rennen

Yeah! ik ben weer begonnen met hardlopen!

Dat ik dat nog eens zou zeggen verbaasd me eerlijk gezegd. Want eigenlijk vind of vond ik hardlopen altijd best pittig en deed ik het vooral om fit te blijven. Maar zoals met alles wat je niet meer kan doen, wil je het dan des te meer als het weer wél kan!

 

 

Ik zal mij eerst even voorstellen.............

Ik ben Eva, werk part-time bij hardloopaanbiedingen, getrouwd met Henri en moeder van 2 mooie dochters. Ik doe van alles in het bedrijf, maar vooral klantenservice op dit moment en de administratie. Ik loop ook al jaren hard, met vriendinnen en bij een gezellig loopclubje. Soms doen we mee aan wedstrijden in de regio, meestal 10km loopjes of bijzondere runs zoals Egmond of een Urban city run. Ik zit nu weer in een opstartfase om straks 10km te kunnen gaan lopen in het najaar. De weg daarnaar toe zal ik op deze site uitleggen, en regelmatig een blog over schrijven. Ook op twitter en insta-stories kun je mij volgen!

 

Door gezondheidsproblemen afgelopen voorjaar heb ik ruim een half jaar niet kunnen hardlopen of zelfs maar iets van een sport kunnen doen. En tja ...achteraf ging het de paar maanden daarvoor ook al niet vanzelf moet ik zeggen. Ik moest mezelf vaak dwingen om de deur uit te gaan, het voelde als een verplichting in plaats van ontspanning. 

 

Inmiddels ben ik een beetje bekomen van een medische behandeling in Juni waarbij ik vooral merk dat de conditie flink achteruit is gegaan. Al is de spierkracht ook niet meer wat het geweest is. Helaas heb je die twee dingen hard nodig bij het hardlopen. Daarom ben ik nu toch maar weer eens begonnen met sporten. Eerst natuurlijk heel rustig opbouwen en veel gewandeld met lieve vriendinnen. Dat is sowieso een goede stok achter de deur om ook daadwerkelijk naar buiten te gaan al had ik, of mijn lijf vooral, daar niet altijd trek in. Toen het wandelen, en bijvoorbeeld iets simpels als zelf boodschappen doen, weer steeds makkelijker ging besloot ik weer met de hardlooptrainingen op maandagochtend bij mijn loopclubje mee te gaan doen.

 

Ik loop al jaren op de Brooks Glycerin, mijn favoriete hardloopschoenen. Ik ben zelf een neutrale loopster, en vindt het comfort en de demping van dit model heerlijk. Nu zit ik natuurlijk dicht bij het vuur en zodra het nieuwste model op de markt komt, sla ik mijn slag. Deze waren nog redelijk nieuw en weinig op gelopen natuurlijk, dus prima om weer mee te starten.

 

 

mijn favo hardlooppatta's

Hardloopclub:

Al jarenlang train ik op maandagochtend om 9.00 uur op een dijkje in het weiland naast de A12 met een groep sportieve dames en 1 man. Op het verhoogde fietspad in de polder heeft onze fanatieke trainster 100 meters uitgezet met witte verf, van 100 tot 750 meter. Zij geeft onze groep intervaltrainingen van een uur (met opbouw en cooling down), waarbij de spieroefeningen, de loopscholing maar vooral de 60 squads na afloop vaste (niet altijd zo gewaardeerde, maar ooohzo belangrijke) onderdelen zijn.

 

Samen met mijn beste vriendin en loopmaatje doe ik iedere week trouw mee. Het sociale aspect speelt hierbij natuurlijk ook een belangrijke rol. De hardloopclub is erg begaan met elkaar, we delen fijne- maar ook minder fijne momenten. De bindende factor hierin is natuurlijk onze trouwe trainster die zeer begaan is met iedereen en alles nauwlettend volgt wat zich zoal afspeelt buiten het hardlopen.

 

Diezelfde trainster stelde voor dat ik de eerste keer maar eens mee ging fietsen met het 8km rondje dat ze zouden lopen die ochtend. Zo gezegd, zo gedaan, al was dat nog best vermoeiend, niet alleen het stuk fietsen maar natuurlijk ook de belangstellende vragen die ik kreeg over mijn afwezigheid de afgelopen maanden. Die betrokkenheid van iedereen deed me heel goed, dus nam ik me voor om volgende week "gewoon"weer mee te gaan trainen met de rest.

 

De volgende maandagmorgen begon ik vol goede moed. Eerst nog de oefeningen mee gedaan, waarbij ik merkte dat de spieren het zwaar hadden. Daarna in overleg met de trainster natuurlijk op mijn eigen tempo meegedaan met de intervaltrainingen. Alles wat de rest moest rennen aan meters (bijvoorbeeld 500 meter lopen, 100 meter wandelen) deed ik voor de helft mee qua afstand. En dat ging boven verwachting goed.

 

Soms nam ik wat langere wandelpauzes, toch best pittig dan, vooral de adem en conditie was minder. Mijn looptempo is rampzalig, maar het was wel vol te houden gelukkig. De cooling-down oefeningen met de beruchte squads ging lekker, al heb ik er maar 30 gedaan in plaats van 60. Ik nam mij voor ook hierin te gaan opbouwen de komende weken. Die middag moest ik het wel bekopen met een uurtje slapen op de bank maar de volgende dag voelde ik me fit en voldaan! 

 

Na een weekje bijkomen van de eerste training ging het iedere week wat beter. Niet alleen de squads werden er steeds meer maar ook de snelle meters breidden zich langzaam maar zeker uit. Inmiddels was de zomervakantie aangebroken en de maandagochtend trainingen werden stopgezet door de trainster. In september gaan we weer verder gelukkig. Dit leek mij een uitgelezen moment om het zelf weer eens op te gaan pikken. Ik heb mijn eigen "opstartschema" uitgeschreven op een kladje. Daarbij het beginnersschema van onze website als leidraad genomen. Zo gezegd zo gedaan, ging het de eerste keer eigenlijk best goed, ik had zelfs nog puf over om aan het einde een paar minuten lopen eraan vast te plakken. Ik ben in die week 2 keer gaan lopen en mij netjes aan het schema gehouden.

 

 

Vakantie:
Onverwachts een weekje Sicilie geboekt met manlief, het weer in NL was dusdanig slecht dat we er echt even tussenuit wilden. Het zou daar warm en heet worden, ik twijfelde " loopschoenen mee? of niet?". We besloten samen onze schoenen mee te nemen.

 

Het kan 's ochtends best heel lekker zijn en heerlijk rustig in een vreemde omgeving, dat wilde ik niet missen.

 

In het pittoreske vissersstadje Cefalu zijn we neergestreken in een comfortabele B&B op de berg. Na wat dagen rust en bijkomen van de warmte en indrukken had ik de volgende morgen besloten om toch maar eens te gaan rennen. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan, aangezien we op een berg verbleven en de dagelijkse stijle klim nu al voor zere kuiten zorgde. Aan zee was een heerlijk vlak stuk boulevard van ongeveer een kilometer waar ik rustig kon gaan starten had ik bedacht. Helaas, (of niet ;) werden we die volgende ochtend pas om half 10 wakker en dan is het écht al te warm. Misschien hadden we die fles Siciliaans Frizzante Brut bij het avondeten beter kunnen laten staan:)?

 

 

Heel bijzonder blijf ik het altijd vinden om dit soort hete delen van Europa midden op de dag hardlopers tegen te komen. Echte die-hard runners, waarvan sommigen zelfs helemaal van top tot teen (of is dat juist het beste met die hete zon) aangekleed het bergje op rennen om 14.00 uur s'middags. Begrijpen doe ik het niet, respect heb ik wel! Zie ook de foto hieronder, als je goed kijkt zie je die man helemaal aangekleed midden op de dag de berg op rennen.

 

 

Vakantiedag 6 , yes het is vandaag bewolkt en we zijn vroeg wakker dus we konden nu wel gaan lopen! Heerlijk stuk interval training gedaan (4min lopen 2 min wandelen) op de boulevard. Door de extreme hitte maar de helft gelopen van wat ik in Nederland zou doen, puur om te voorkomen dat ik uit zou drogen. Bovendien kost warmte veel energie extra, en mijn energie levels zijn nog niet optimaal.
Bij die ene keer lopen is het wel gebleven op vakantie, al had ik het gevoel toch best wat gedaan te hebben op vakantie door de steile klim die we iedere dag liepen. 

 

 

Eenmaal terug in NL het schema weer verder opgepakt en 2 keer per week gaan hardlopen met vriendin en loopmaatje. Met als extra toetje mezelf opgegeven voor een proefles HITT training. Iets wat goed is voor de spieren en mijn core schijnt, want spierkracht opbouwen is nogwel een dingetje merk ik. Hierover meer in de volgende blog......

 

 

Sportieve groet

Eva

 
Sportieve cookies, Hardloopaanbiedingen.nl gebruikt ze om je nog beter van dienst te kunnen zijn. Klik hier om jouw instellingen te wijzigen en op te slaan.